Onderzoek voor een duurzame en welvarende samenleving

Bij VITO werken we elke dag opnieuw aan de samenleving van morgen. Samen met bedrijven, de overheid en eindgebruikers denken we nieuwe technologieën uit, identificeren we ontbrekende schakels en ontwikkelen we pasklare, innovatieve oplossingen. Ons doel: een duurzame en welvarende economie en samenleving, in Vlaanderen en wereldwijd.

VITO excelleert in toegepast, vernieuwend onderzoek naar duurzame technologie. Zo zijn we een wereldspeler in duurzame chemie en materialen, energie en gezondheidstechnologie, en een toonaangevend kenniscentrum in het onderzoeksdomein landgebruik. We zetten in op een maximale valorisatie van onze onderzoeksresultaten, en vanuit onze ideeën creëren we waarde en impact. Bijvoorbeeld door succesvolle zelfstandige entiteiten te lanceren op de markt. We bieden haalbare en gefundeerde oplossingen voor concrete maatschappelijke uitdagingen en reële behoeften van industriële bedrijven en kmo’s.

VITO werkt mee aan internationale doorbraken op het vlak van klimaat, energie, gezondheid en welzijn. Die uitdagingen hebben allemaal een wereldwijde dimensie, en daarom investeren we in de uitbouw van een internationale werking, transnationale samenwerkingsmodellen en een internationaal personeelsbestand. Die internationalisering creëert economische meerwaarde voor het Vlaamse bedrijfsleven. Tegelijk ondersteunt VITO het beleid van de Vlaamse overheid met relevante technologische kennis en dienstverlening.

In een open innovatienetwerk verbinden we overheid, onderzoek en industrie. Door beleid, kennis en markt aan elkaar te koppelen bieden we onze Vlaamse, nationale en internationale stakeholders een reële meerwaarde. VITO werkt ook nauw samen met universiteiten en andere onderzoeksinstellingen: vanuit Vlaanderen is het een van de meest actieve spelers in Europese onderzoeksprojecten en samenwerkingsverbanden. Zo verstevigt VITO haar positie als internationaal gerenommeerd onderzoeks- en dienstencentrum.