ONZE VISIE OP DUURZAAM LANDGEBRUIK

“De spreidstand tussen de groei van de wereldbevolking en het tekort aan grondstoffen wordt stilaan onhoudbaar: we leggen steeds meer beslag op onze open ruimte en leefomgeving. Het zal er dus op aankomen om voeding, drinkwater, lucht- en waterkwaliteit en energie voor de volgende generaties veilig te stellen. Innovatieve detectie- en opvolgmethodes kunnen ons helpen om duurzaam te groeien en de beschikbare ruimte op een slimme manier te gebruiken.”

“VITO kijkt met een scherpe blik naar de ruimte in Vlaanderen en de wereld. We observeren, verzamelen data, visualiseren die in inzichtelijke modellen en doen voorspellingen over fenomenen op het land, in de lucht en in het water. Met dat totaalpakket kunnen we bedrijven en overheden bijstaan om land duurzaam te gebruiken.

We monitoren landbouwgewassen en andere vegetatie aan de hand van aardobservatie, teledetectie via satellieten of onbemande luchtvaartuigen. Samen met partners werken we aan hyperspectrale camera’s die kunnen worden bevestigd op drones of andere vliegtuigjes om bijvoorbeeld fruitgaarden of aardappelvelden in de gaten te houden. En dankzij de Belgische minisatelliet PROBA-V, die inmiddels beelden kan maken tot een resolutie van 100 meter, en de Europese polaire satellieten Sentinel 1 en Sentinel 3 kunnen we voorspellingen doen over het succes van oogsten, zowel in Vlaanderen als in de rest van de wereld.

Ook meer klassieke meetdata, die voortkomen uit de chemische analyse van lucht, bodem of water, vertaalt VITO in nuttige inzichten. Zo adviseren we de Chinese overheid over de aanpak van lucht- en bodemverontreiniging en ontwikkelden we een alarmsysteem voor verontreiniging met zware metalen. Onze wetenschappelijk onderbouwde maar gebruiksvriendelijke modellen, softwareprogramma’s en online platformen helpen beleidsmakers om de stap te zetten van data naar inzichten.”

Onze sensoren, computermodellen en online loketten helpen bedrijven en overheden om de ruimte efficiënt en duurzaam te gebruiken.
Steven Krekels en Clemens Mensink
Unit Manager Remote Sensing en Unit Manager Environmental Modelling