Europese satellieten volgen aardoppervlak wereldwijd op

Aangestuurd door het Europese programma Copernicus houden verschillende polaire satellieten onze planeet nauwlettend in de gaten. Via deze observatietechnologie kunnen we onder meer inspelen op oogstvoorspellingen of de permafrost in de toendra monitoren.

Copernicus, een gezamenlijk initiatief van de Europese Commissie en de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA, focust sinds 2006 op de observatie van onze aardbol. Twee polaire satellieten, Sentinel 1 en Sentinel 3, brengen de volledige aarde in een tiendaagse cyclus gedetailleerd in kaart. De beelden die ze maken, leveren een consortium van Europese partners een waaier aan nuttige data op over onder meer de oceanen, de atmosfeer, grensveiligheid, overstromingen, het klimaat en het globale landgebruik.

Binnen het Copernicus-consortium staat VITO in voor de monitoring van het globale landgebruik. Door middel van de satellietdata verzamelt ze informatie en ontwikkelt ze applicaties en modellen voor beleidsmakers, lokale overheden en bedrijven. Concreet kunnen die bijvoorbeeld worden toegepast om oogsten in Afrika te voorspellen.

De beelden leveren een waaier aan nuttige data op over onder meer de oceanen, de atmosfeer, grensveiligheid, overstromingen, het klimaat en het globale landgebruik.