Richard Branson opent duurzaamheidscongres i-SUP 2014

Het tweejaarlijkse congres over duurzaam ondernemen van VITO en TERI werd op 1 september 2014 geopend door niemand minder dan Sir Richard Branson, de oprichter van de Virgin Group.

Voor het congres was de flamboyante Branson een gedroomd boegbeeld, aangezien hij al op zeer jonge leeftijd een ondernemer met lef was. De oprichting van zijn eigen platenlabel Virgin Records, in 1970, mondde uit in het wereldimperium van de Virgin Group, die anno 2015 onder meer een luchtvaartbedrijf, een commerciële ruimtevaartdienst en een telefoniebedrijf onder haar vleugels heeft. Branson benadrukte in zijn openingsspeech op i-SUP 2014 dat innoveren en durven ondernemen belangrijke sleutels zijn tot succes. In het bijzonder vermeldde hij duurzaam ondernemen, een domein waarin volgens hem knopen moeten worden doorgehakt als we de toekomst van onze planeet willen vrijwaren.

Branson ging vervolgens in debat met verschillende experts: met de Noor Arild Rodland over diepe geothermie als duurzame energiebron, met de Indiaas-Amerikaanse econoom Rajendra Pachauri (tot voor kort voorzitter van het IPCC) over democratische duurzaamheid, en met de Belgische ESA-astronaut Frank De Winne over de toekomst van de ruimtevaart.

Jill Peeters

Top! 'Business can not succeed in a climate that fails' dixit #Pachauri. i-SUP 2014 event met @richardbranson. #ipcc

Departement EWI

Knap @VITObelgium! Duurzame #innovatie onder aandacht. RT @KristineVerheyd #VITObe brengt R. Branson naar België: bit.ly/1l7yE1B