Netvliesfoto's helpen bij snellere opsporing van ziektes

Ons netvlies of retina vertelt heel wat over onze gezondheid. Met een retinafoto wordt het binnenkort mogelijk om de gezondheidstoestand van een patiënt letterlijk in één oogopslag te doorgronden. De kleinste bloedvaatjes van ons lichaam, ook wel microvasculatuur genoemd, kunnen met behulp van zo’n retinafoto in beeld gebracht worden.

Deze bloedvaatjes vertonen sterke gelijkenissen met het centrale bloedvatenstelsel en het bloedvatenstelsel van de hersenen. Veranderingen in dikte en patroon van die bloedvaatjes worden beschouwd als vroege indicatoren van de ontwikkeling of progressie van ziektes. Risico op hoge bloeddruk, een belangrijke factor in het ontstaan van ziektes van hart en bloedvaten, kan bijgevolg opgespoord worden in de bloedvaatjes van ons netvlies, met behulp van beeldanalyse van een retinafoto. De beeldanalyse kan ook gebruikt worden bij de monitoring van diabetes en bij de opvolging van de ziekte van Alzheimer. De projectpartners van THEIA (moniToring Health using rEtinal Imaging and predictive Analytics) ontwikkelen een meet- en analyseplatform dat kan worden ingezet voor vroegtijdige opsporing van hart- en vaatziekten en dat kan worden toegepast voor patiëntstratificatie.

VITO ontwikkelt samen met softwareproducent DCILABS een geautomatiseerde analyse van het bloedvatenpatroon in de retina. Ze werkt ook mee aan de evaluatie van een draagbare retinacamera, die beelden kan maken en analyseren en vervolgens medische informatie online kan terugkoppelen. Deze technologie is bruikbaar voor mobiele gezondheidsmonitoring in minder ontwikkelde landen. Zo doet VITO via retinafoto’s onderzoek naar de ontwikkeling van cardiovasculaire ziektes in Sub-Saharisch Afrika en legt ze een fotodatabank aan in Zuid-Afrika.

EndoAfrica – studying cardiovascular health in Sub-Saharan Africa: facts & figures
  • Looptijd: juni 2014 – juni 2017
  • Budget: € 130.000