VITO werkt mee aan Europees label voor duurzame producten

De consumentenmarkt wordt overspoeld door labels die de ecologische waarde van producten aangeven. De labels zijn echter tegelijk ook marketinginstrumenten. Om duidelijkheid te scheppen, ontwikkelt de Europese Commissie voor een hele reeks producten een PEF-label, voluit Product Environmental Footprint. VITO is betrokken bij twee pilootprojecten.

Begin 2014 lanceerde de Europese Commissie het concept van het PEF-label. Dat moet na een onderzoeksfase en verschillende pilootprojecten uitgroeien tot een nieuwe standaard voor duurzaamheid. Van pasta over T-shirts tot zonnepanelen: binnen het PEF-project wordt elk consumptieproduct door een eigen Europees expertisenetwerk tegen het licht gehouden. Het doel is om voor elk product te komen tot een set van vaste richtlijnen die producenten en consumenten een accuraat beeld van de ecologische voetafdruk geven. De resultaten van de PEF-pilootprojecten zullen dienen als inspiratie voor de Europese regelgeving.

Wat doet VITO?

VITO is binnen het PEF-programma betrokken bij twee pilootprojecten: de opvolging van kunststof leidingsystemen en van thermische isolatiematerialen. Het treedt op als consultant en werkt samen met industriële partners concrete beleidsvoorstellen uit voor toekomstige PEF-labels.

PEF-project in cijfers
  • 25 PEF-pilootprojecten, in twee golven
  • Looptijd: eerste PEF-project startte in november 2013, laatste in november 2014
Het doel is om voor elk product te komen tot een set van vaste richtlijnen die producenten en consumenten een accuraat beeld van de ecologische voetafdruk geven.