Slimme apparaten voorkomen black-outs

Om de druk op het elektriciteitsnet te verminderen moeten we ons energieverbruik zo efficiënt mogelijk afstellen op de beschikbaarheid van groene energie. LINEAR, een proefproject bij 250 Vlaamse gezinnen, heeft uitgewezen dat slimme huishoudtoestellen energieleveranciers en netbeheerders kunnen helpen om beter in te spelen op de moeilijk voorspelbare opbrengst van hernieuwbare energiebronnen.

Het LINEAR-project (Local Intelligent Networks and Energy Active Regions) was een grootschalig veldonderzoek bij 250 Vlaamse gezinnen over een periode van 5 jaar. De onderzoekspartners testten hoe gezinnen slimme huishoudtoestellen, gekoppeld aan de beschikbaarheid van wind- of zonne-energie, kunnen inpassen in hun dagelijks leven.

Een eerste testgroep ging aan de slag met tariefsturing via variabele prijzen. Ze moesten hun energieverbruik afstemmen op zes tariefblokken per dag, waarbij de prijzen dagelijks opnieuw berekend werden. Té complex, gaven heel wat gebruikers aan. Een tweede groep testte slimme (huishoud)toestellen uit ─ vaatwassers, droogkasten, wasmachines, elektrische boilers en laders voor elektrische wagens ─ die alleen werkten wanneer er veel (groene) energie beschikbaar was. Hier waren de resultaten beter. De gezinnen konden de toestellen naar eigen zeggen flexibel instellen, zonder aan comfort in te boeten. Automatische vraagsturing met slimme toestellen is volgens LINEAR dan ook een van duurzaamste alternatieven om black-outs te voorkomen.

Wat doet VITO/EnergyVille?

De projectcoördinatie van Linear lag bij EnergyVille, waar VITO deel van uitmaakt. EnergyVille ging aan de slag met de data uit het veldonderzoek en zette ze om in concrete aanbevelingen voor de Vlaamse overheid.

LINEAR in cijfers
  • Partnerproject van 20 Vlaamse kennis- en onderzoeksinstelllingen, netbeheerders, energieleveranciers en bedrijven
  • Looptijd: januari 2011 – november 2014
  • Budget: € 40.000.000 (waarvan 9.500.000 voor de onderzoekspartners)
Automatische vraagsturing met slimme toestellen is volgens LINEAR een van duurzaamste alternatieven om black-outs te voorkomen.