Maken hybride voertuigen Chinese mijnbouw duurzamer?

In november 2014 sloot EnergyVille een baanbrekend contract met DFLE (Dong Feng Locomotive Engineering), een Chinese constructeur die (elektrische) aandrijvingen voor  mijnbouwvoertuigen bouwt. De komende jaren werken beide partners aan een innovatief systeem voor het opslaan en hergebruiken van remenergie.

De mijnbouwvoertuigen wegen meer dan 400 ton en verbruiken veel energie. Om het brandstofverbruik te verminderen sloeg DFLE eind 2014 de handen in elkaar met EnergyVille.

EnergyVille gebruikt remenergie om de generator van deze voertuigen aan te drijven. Hierdoor moeten de hulpaggregatoren, verbonden met de generatoren, tijdens het remmen niet meer aangedreven worden door de verbrandingsmotor. Dit levert een brandstofbesparing tot 8% op - een aanzienlijke besparing voor trucks die gemiddeld 3000 liter brandstof per dag verbruiken.

Wat doet EnergyVille?

EnergyVille stelt haar expertise in de optimalisatie van energieverbruik wereldwijd ter beschikking. Als dit pilootproject in China en Mongolië een succes wordt, zal EnergyVille DFLE bijstaan bij de bouw van een fabriek voor energieopslagsystemen en bij de integratie van energieopslag in andere toepassingen zoals treinen en kranen.

Een brandstofbesparing tot 8% ─ een aanzienlijke besparing voor trucks die gemiddeld 3000 liter brandstof per dag verbruiken.